Twee weekendtrips - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Jasper Kreuger - WaarBenJij.nu Twee weekendtrips - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Jasper Kreuger - WaarBenJij.nu

Twee weekendtrips

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

05 Oktober 2016 | Canada, Ottawa

Hoi allemaal,

Het is lang geleden dat ik iets heb geschreven, wat alleen maar betekent dat ik veel andere afleidingen heb hier! Het is nu dinsdagavond hier, de zwaarste dag van de week zit er weer op. Ik heb nu van ieder vak vier colleges gehad. Behalve dat ik op dinsdag drie colleges heb, van ’s ochtends tot ’s avonds, zijn de vakken op dinsdag inhoudelijk ook wat uitdagender. Voorlopig vind ik Game Theory het interessantst en Health Economics het meest vervelend. Dit laatste vak heb ik net gehad, van 18u tot 21u. Het tijdstip van het college maakt het vak ook niet leuker, maar daarnaast maakt de professor het niet aantrekkelijker met zijn colleges en slides. De andere vakken zijn nog steeds goed te doen, dus dat geeft gelukkig vertrouwen en tijd om andere leuke dingen te doen!

Zo ben ik vorige week in het weekend een dag naar Mont Tremblant geweest. Een bedrijf niet behorend bij de universiteit organiseerde een busreis naar deze berg op zondag 25 september. ’s Ochtends verzamelden de deelnemers op het terrein van de andere universiteit van Ottawa, daar ontmoette ik vier andere exchange studenten van Carleton die ik al eerder had leren kennen. Met een groep van ongeveer 40 mensen vertrokken we in een gele schoolbus naar Mont Tremblant (1). In de winter is dit een groot skigebied, met onderaan de berg een resort met veel hotels, restaurants en winkels in allerlei felle kleuren geschilderd (2).

Ook in de zomer weet men toeristen te trekken door wandelingen uit te zetten op de berg en over de pistes. We hebben een 360-graden hike gedaan, door vanaf de top iets te zakken en vervolgens een rondje om de top te lopen. Het was een zonnige dag, dus konden we genieten van mooie uitzichten, zowel vanaf de top (3) als tijdens de wandeling vanaf de pistes (4).

Behalve de winkels en restaurants zijn er beneden in het plaatsje nog meer activiteiten te doen, waaronder 'lugen'. Een soort rodelen van de berg af, maar dan op een smal raceparcours. Uiteraard moesten we dit doen! Met een skilift gingen we een stuk de berg op om vervolgens over een lang parcours weer naar beneden te racen, was erg leuk om te doen (5)!

Ondertussen blijf ik ook leuke dingen doen met mensen op de campus. Zo heeft iedere verdieping bijvoorbeeld een zogenaamde RezFellow, bij ons is dat Christina. Met haar heb ik vorige week geluncht om kennis te maken, daarnaast organiseert zij meerdere community activiteiten voor onze verdieping. Vorige week hadden we een filmavond in de tv lounge, de opkomst vanuit de rest van de verdieping was echter nogal laag, onze suite is tot nu toe het meest fanatiek op de verdieping geloof ik. Iedereen doet gewoon lekker z’n ding en ondertussen leer ik sommige 'buren' ook wel op andere manieren kennen! Een paar dagen geleden nog Mario Kart gespeeld op de Wii van onze overbuurjongen ;-)

Afgelopen woensdag speelde mijn soccer team de eerste wedstrijd van het seizoen, we namen het op tegen Seventh’s Times a Charm. De eerste helft waren we redelijk aan elkaar gewaagd, de ruststand was nog 0-0. Helaas scoorden zij halverwege de tweede helft de 0-1, tijdens de laatste vijf minuten liepen ze uit tot 0-4. Geen goed debuut dus! Gelukkig blijft Feyenoord winnen in de Eredivisie en staan we nog steeds tweede in de poule in Europa. Voor zover het lukt met tijdsverschil en andere activiteiten hier, probeer ik alle Feyenoord wedstrijden vanuit Ottawa te volgen via radio of televisie. In Olivers, de pub op de campus, worden de Europese wedstrijden uitgezonden. Hier heb ik afgelopen donderdag de wedstrijd tegen Fenerbahce nog gekeken met leuk gezelschap!

Pap en Sabine waren namelijk in Ottawa vanaf donderdag, weer bezoek dus! Aangezien ik op donderdag vrij ben, heb ik ze een groot deel van de campus en natuurlijk mijn kamer kunnen laten zien (6). Daarnaast hebben we nog een deel van de stad zelf bekeken. Vrijdagochtend had ik nog een college, waarna ik door hen werd opgehaald voor een weekendtrip naar Algonquin Provincial Park. De natuur op de campus (7) dus voor een paar dagen ingewisseld voor die van Algonquin. Zo’n 60% van de bladeren in het park zouden het afgelopen weekend al veranderd zijn naar bladeren in herfstkleuren. Op zaterdag hebben we tijdens de Track & Tower Trail al deze mooie kleurencombinaties goed kunnen zien en vastleggen voor onze onderlinge fotowedstrijd (8). Behalve gewandeld, hebben we op zaterdagmiddag ook nog gewaterfietst en gekanood op het meer waar onze cottage aan stond. ’s Avonds lekker gegeten bij Three Guys and a Stove, nadat we nog een poging hadden gedaan tot het vinden van wildlife in het park. Behalve een nieuwsgierige vos rond de auto, leverde dat helaas niks op.

Zondag hebben we de Beaver Pond Trail gelopen voor we terugreden naar Ottawa. Geen bevers gezien, maar wel rondgelopen in een gebied dat duidelijk gekenmerkt wordt door de invloed van bevers; met burchten, dammen en stilstaande wateren (9). Na terugkomst op de campus in Ottawa, hebben we met z’n drieën gegeten in de cafetaria hier om het leuke weekend mee af te sluiten. Pap en Sabine beleven vanaf maandag de laatste dagen van hun vakantie in Canada en ik moest weer schakelen van vakantiegevoel naar studeren. Het was erg leuk om met hen een deel van de wijde omgeving van Ottawa te kunnen verkennen en natuurlijk om ze mijn campus te laten zien!

Komend weekend is het Thanksgiving in Canada, misschien kan ik dit bij een lokale familie meemaken, maar dat is nog niet zeker. Zie het als een cliffhanger voor de volgende blog! Komende vrijdag heb ik eerst nog mijn eerste midterm, die zal ik de rest van deze week gaan voorbereiden. Inmiddels heb ik ook al een aantal opdrachten ingeleverd en staan er voor de komende tijd ook een aantal deadlines in de agenda. Ik blijf wel bezig dus. En ondertussen nog iets heel leuks om naar uit te kijken: volgende week woensdag komt Eline hier voor twee weken!

Tot de volgende,
Jasper

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jasper

Van september t/m december 2016 studeer ik één semester aan de Carleton University in Ottawa, Canada als onderdeel van mijn bachelor Economics and Business Economics aan de Rijksuniversiteit in Groningen.

Actief sinds 01 Aug. 2016
Verslag gelezen: 485
Totaal aantal bezoekers 15281

Voorgaande reizen:

03 September 2016 - 24 December 2016

Carleton University

Landen bezocht: