Colleges zijn begonnen - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Jasper Kreuger - WaarBenJij.nu Colleges zijn begonnen - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Jasper Kreuger - WaarBenJij.nu

Colleges zijn begonnen

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

18 September 2016 | Canada, Ottawa

Hoi iedereen!

Leuk om te merken dat er zoveel mensen zijn die mijn blog volgen, de reacties die ik direct of via-via krijg zijn erg leuk om te lezen en te horen! Ik begin bij deze graag weer aan een nieuw verhaal.

So, where did I left off? Op woensdagavond 7 september schreef ik mijn vorige verhaal met daarin vooral veel over de oriëntatie
-activiteiten. Inmiddels lijkt het alsof ik hier al heel lang zit en ben ik al behoorlijk gewend. Voordat ik op vrijdag mijn eerste college zou hebben, had ik op donderdag eerst nog een vrije dag. Gelukkig stond er ook op deze dag nog een ISSO activiteit gepland: een bezoek aan het Canadian Museum of History aan het einde van de middag. Het museum staat net aan de andere kant van de Ottawa River en dus in het Franse gedeelte. Na het museumbezoek hebben we nog even het panoramaterras, met zicht op de achterzijde van het Parlementsgebouw (1), beklommen en wat plaatjes geschoten, alvorens we de brug weer terug overgingen (2). Terug in Ontario wat gegeten in de stad en daarna doorgegaan naar de campus. Het is leuk om op deze manier de stad steeds beter te leren kennen.

Vrijdagochtend van 8.35 tot 11.25 mijn eerste college van Marketing Communications gevolgd. Een zit van bijna drie uur met maar 15 minuten pauze is wel wennen in vergelijking met de colleges in Groningen. De inhoud van het college viel daarentegen erg mee: het ging voornamelijk nog om het introduceren van het vak en de behandelde stof was niet nieuw voor mij. Op het moment dat ik dit schrijf, heb ik hier ook al het tweede college van gehad. Tijd vliegt! ;-)

Na deze drukke dag begon het tweede weekend in Ottawa alweer. Direct bezoek! Vrijdagmiddag ben ik naar het vliegveld van Ottawa gegaan om Paulien en Niels op te halen. Na hun vakantie in het westen van Canada hielden zij nog een weekend-lange tussenstop in Ottawa. Erg leuk, want ondanks dat ik al veel had gezien in de week daaraan voorafgaand, was er voor mij ook nog veel te ontdekken in de stad. Dit weekend had ik daar gezellig en vertrouwd gezelschap bij! P&N sliepen in een airbnb vlakbij de campus, op zo'n 10 minuten lopen vanaf mijn kamer.

Vrijdagavond zijn we direct begonnen in de directe omgeving van de airbnb. Ik was al eerder in The Glebe geweest, dus ik had zelf al een aantal herkenningspunten. Zaterdagochtend hebben zij het ontbijt in de cafetaria op de campus ervaren en heb ik ze een uitgebreide tour gegeven over de campus. Een aantal collegezalen laten zien waar ik tijdens de introductieweek al was geweest (3), de sportfaciliteiten bekeken en langs het zwerkbalveld (!) gelopen. Uiteraard ook mijn gebouw en eigen kamer voor de komende maanden laten zien (4). Op dat moment was mijn kamer nog vrij saai, maar dankzij de hulp van Paulien was mijn kamer aan het einde van het weekend al veel beter aangekleed en voelt het inmiddels veel meer als 'mijn' kamer. De muur boven mijn bed opgevrolijkt met foto's van Eline en mij en de rest van de muren bedekt met Feyenoord attributen (vandaar dat Niels niet wilde helpen) (5, 6). Met dank aan Niels kan ik nu overigens wel Nederlandse tv blijven volgen vanuit Canada. Verstand van voetbal heeft-ie dus niet, maar dat hij dit voor mij heeft geregeld is super! Zo is Nederland soms weer wat dichterbij als ik gemiste programma's terugkijk of zelfs live naar de NPO kan kijken.

Behalve de campus hebben we ook een groot deel van Ottawa gezien dat weekend. Na meer dan 55.000 stappen zijn we door meerdere wijken gelopen (7), highlights als het Parlementsgebouw gezien en gefotografeerd en in de Byward Market enkele terrassen aangedaan. Na alle sightseeing hebben we op zondagmiddag ook nog de mazzel gehad dat er net een ijshockeywedstrijd begon op het moment dat we langs de kassa's van de TD place liepen. Het ging om de laatste oefenwedstrijd van de Ottawa 67's in voorbereiding op het nieuwe seizoen (8).

Maandagmiddag zouden Paulien en Niels doorvliegen naar Nederland, maar voor ik hen kon uitzwaaien moest ik eerst naar mijn tweede college van het semester. Het eerste college van International Monetary Problems was vergelijkbaar met het college van vrijdag: uitgebreide introductie plus (nog) geen lastige stof. Het enige verschil was dat we op maandag een uur voor tijd al mochten vertrekken. Hierna nog een keer geluncht met P&N en hen daarna in een über weg zien rijden richting het vliegveld. Het enige nadeel aan hun bezoek was dat het zou moeten eindigen. Gelukkig weegt het leuke weekend dat we hebben gehad veel zwaarder dan het korte lastige afscheid. Ik vond het erg leuk om hier bezoek te hebben gehad!

Mijn dinsdagen beloven geen fijne dagen te gaan worden met colleges van 8.35-11.25, 11.35-14.25 en 18.05-20.55. De ochtend en middag kwam ik goed door, met eerste colleges van Environmental Economics en Game Theory and Economics. Deze vakken lijken wat lastiger te gaan worden, maar zijn daarbij wel interessanter. De avond was lastig vol te houden met het eerste college Health Economics. Het lijkt wel een interessant onderwerp, maar de professor van dit vak kon deze verwachting nog niet helemaal waarmaken. Na dit avondcollege weer even goed wakker kunnen worden met een feestje in de Byward Market, kan woensdag toch uitslapen! ;-)

Behalve uitslapen heb ik woensdag een pakketje uit Nederland mogen ophalen (9). Ondanks dat ik wist dat er iets onderweg zou zijn, was het echt een ontzettend leuke verrassing! Een flinke voorraad Sinterklaas snoepgoed van mam en een super lief kado van Eline.

Donderdagmiddag heb ik staan juichen in de TV lounge op mijn verdieping. En toen had ik alleen nog maar een zender gevonden die Feyenoord - Manchester United zou uitzenden (10)! ;-) Kan je nagaan hoe het eraan toeging toen Vilhena de 1-0 maakte en we daadwerkelijk wonnen van MU! De topper tegen PSV van morgenochtend (zondag 8.30 Ottawa-tijd) wordt hier niet uitgezonden, maar ik hoop de wedstrijd te kunnen kijken via Niels' ingestelde verbinding. Zo niet, dan wordt het RTV Rijnmond! Donderdagavond heb ik zelf ook nog gevoetbald hier samen met een groep andere internationale studenten. We hebben een eerste zelf georganiseerde training gehad. Vanaf komende woensdag begint de competitie en spelen we (The International 12) als het goed is iedere woensdagavond een wedstrijd.

Dit weekend begon met een feestje op vrijdagavond in downtown Ottawa. Vanmiddag vond de homecoming wedstrijd van de Carleton Ravens plaats, kaartjes voor maar 8 dollar. Niet duur en leuk om nog een football game te zien. Maar: niet in de regen. Het eerste kwart bekeken, maar aangezien de regen aanhield zijn we bij een 2-0 voorsprong voor de Ravens weer vertrokken. Achteraf blijkt dat we hebben verloren. Ach ja. Het heeft overigens de rest van de dag geregend, dus ik heb lekker in trainingsbroek en warme trui op m'n kamer gezeten.

En nu heb ik eindelijk de tijd weer ingehaald met mijn blog! Alleen nog even een paar bijpassende foto's (zie nummers tussen haakjes) uitzoeken voordat ik weer nieuw leesvoer naar jullie toestuur en ik kan gaan slapen. Morgenochtend natuurlijk op tijd opstaan, voor PSV - Feyenoord! 14.30 jullie tijd, 8.30 bij mij.

Alvast een fijne wedstrijd en tot snel!
Jasper

  • 18 September 2016 - 08:48

    Eddy:

    Hey Jasper. Ontzettend leuk verslag. Natuurlijk erg leuk dat Paulien en Niels langskwamen.
    Dat Niels geen verstand van voetbal heeft, is natuurlijk niet waar. Misschien kom jij ook nog eens tot inkeer dat er nog een betere ploeg is. Mijn gevoel zegt dat dit nog wel even zal duren

  • 18 September 2016 - 15:20

    Jas:

    Zwerkbalveld????? En er dan geen foto van maken? Dat kan dus niet, tsjoptsjop!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jasper

Van september t/m december 2016 studeer ik één semester aan de Carleton University in Ottawa, Canada als onderdeel van mijn bachelor Economics and Business Economics aan de Rijksuniversiteit in Groningen.

Actief sinds 01 Aug. 2016
Verslag gelezen: 543
Totaal aantal bezoekers 15283

Voorgaande reizen:

03 September 2016 - 24 December 2016

Carleton University

Landen bezocht: