Eerste dagen 'on campus' - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Jasper Kreuger - WaarBenJij.nu Eerste dagen 'on campus' - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Jasper Kreuger - WaarBenJij.nu

Eerste dagen 'on campus'

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

08 September 2016 | Canada, Ottawa

Hallo iedereen,

Het is woensdagavond in Canada, de vijfde dag hier zit er bijna op. Er is al behoorlijk wat te schrijven na vijf dagen Canada, let maar op:

(Ik voeg trouwens wat foto's toe aan dit verhaal, behorend bij sommige delen van deze tekst, zie de nummers tussen haakjes.)

Zoals ik in mijn vorige post schreef ben ik afgelopen zaterdag vertrokken uit Nederland. Ik werd uitgezwaaid op Schiphol, wat erg leuk was, maar ook erg moeilijk. Met tranen in mijn ogen liep ik naar de douane. Na de controles vond ik afleiding bij mijn drie reisgenoten die al bij de gate zaten te wachten. Om 9.45 uur zou onze eerste vlucht vertrekken, dit werd een uur of 11.30, terwijl we al wel op tijd in het toestel zaten. De vlucht zelf was al lang stilzitten, dit maakte het nog wat erger. Op Toronto zouden we 1:20 uur overstaptijd hebben, onze aansluitende vlucht van 13.00 uur (Canadese tijd vanaf nu, 6 uur eerder dan bij jullie) hebben wij dan ook niet gehaald. We konden gelukkig op de volgende vlucht naar Ottawa worden geboekt, deze was om 17.00 uur. Echter vertrok ook deze vlucht later dan gepland, zo'n drie kwartier later.

Na de landing in Ottawa ging alles gelukkig alleen maar beter: we hadden snel onze koffers verzameld en de vrijwilligers van de universiteit waren duidelijk zichtbaar in de aankomsthal. Na een hartelijk ontvangst werden we naar de campus gereden door een van de vrijwilligers, dit was ongeveer een kwartiertje rijden. We werden afgezet bij de Residence Commons, het centrale gebouw te midden van alle andere gebouwen waar studenten op de campus kunnen wonen. Hier kregen we de sleutels van onze kamers. De auto met onze koffers werd ondertussen al naar het juiste gebouw gereden. Nadat we aan waren komen lopen, kregen we zelfs hulp met het sjouwen van de koffers.

Bij binnenkomst in de suite waar Lyckle en ik dit semester wonen troffen we onze andere twee suitegenoten al aan (1). Na een korte kennismaking wilden we allebei graag direct naar bed. Ik heb mijn koffers op mijn kamer gedumpt en snel de lakens eruit gehaald om mijn bed op te maken. Het was een erg koude eerste nacht, omdat er helaas geen deken was. Bovendien stond de airco aan bij aankomst, wie weet hoe lang die al koude lucht de kamer in heeft lopen blazen. Nog een reden waarom het zo koud is hier, is dat we ten opzichte van de ingang van het gebouw een verdieping lager zitten, omdat de grond bij de ingang is opgehoogd. De grond buiten onze ramen is wel gewoon van gelijke hoogte als waar we wonen, maar toch zitten we lager dan waar je aan de voorkant binnenkomt (ik heb geprobeerd het zo ingewikkeld mogelijk te omschrijven voor je, Skype me maar als je het niet snapt). De zon staat ook voornamelijk op de andere kant van het gebouw, het warmt hier dus ook niet snel op. Lange alinea kort: één nacht was nog niet genoeg om te herstellen van de reis.

Op zondag hebben we onze studentenpas en Ottawa OV-kaart opgehaald. 's Middags zijn we met een ouderejaars van Carleton naar de Wallmart gegaan in Ottawa. Hij hielp ons alles te vinden, al was voor mij het belangrijkste een deken, om niet weer zo'n koude nacht tegemoet te gaan. Maar het is handig om te weten hoe daar te komen, voor als ik later nog eens wat wil kopen voor m'n kamer.

Zondagavond gingen we naar de eerste football game van het universiteitsteam van Carleton, 'we' namen het op tegen Western (2). Dit was echt super om bij te zijn! Het spel zelf ligt vaak stil en ik ken nog niet alle regels, maar alles eromheen was al tof om te ervaren. Carleton gaf in eerste instantie de 24-0 voorsprong nog weg tot een 24-31 achterstand, maar draaide dit gelukkig in het laatste kwart nog om: 38-31 gewonnen (3)! Uitgeput onder mijn lekker warme nieuwe deken gekropen.

Maandag hebben we zelf een klein stukje rondom de campus gelopen, en de rivier die langs de universiteit loopt bekeken (4). 's Middags gingen we met de ISSO (International Student Services Office) naar the Glebe, een lange straat in downtown Ottawa, om een stukje van de stad zelf te ontdekken. Behalve de stad leren kennen, heb ik ook veel andere internationale studenten ontmoet tijdens deze en alle andere ISSO activiteiten. Maandagavond gingen we wederom Ottawa in, maar nu echt naar het centrum, namelijk richting het Parlementsgebouw. Hier gingen we een lichtshow bekijken, maar niet voordat we een Beaver Tail hadden geproefd (lekker!) (geen zorgen, geen echte bever) (5). De lichtshow was indrukwekkend, via een lichtvoorstelling op het hele Parlementsgebouw werd een beknopte geschiedenis van Canada verteld (6). Tot slot nog wat gedronken bij The James Street Pub en met de bus terug gegaan naar de campus.

Dinsdagmiddag de eerste verplichte activiteit. Bij de ISSO gemeld ontvingen we een tasje van de uni met daarin wat informatie- en promotiemateriaal. Alvorens naar een mondelinge oriëntatiepresentatie te luisteren, bezochten we een expo: een grote hal op de campus was ingericht met tientallen kraampjes van clubs en verenigingen behorend bij de universiteit. Hier meer promotiemateriaal in ontvangst genomen. De mondelinge presentatie hierna was niet erg interessant, bovendien liep een en ander erg uit omdat we werden onderbroken door ons eerste brandalarm hier. De geplande campus tour aan het einde van de middag werd hierdoor behoorlijk ingekort, aangezien er voor dinsdagavond ook weer iets gepland stond, waarvoor we om 17.45 uur moesten verzamelen.

Dat iets op dinsdagavond was een Canadian dinner in Flapjack's in Little Italy, een wijk in Ottawa (7). Ik weet niet zeker of dit nou typisch Canadees is, maar de kaart stond vol met gerechten die wij als luxe ontbijt zouden kunnen zien, of in ieder geval een deel ervan. Zo had ik bijvoorbeeld Chicken 'n Waffles (8). Goede combi, niet? Was wel lekker, zeker met wat maple syrup erover. Ook hierna nog even nagezeten, ditmaal bij Pub Italia (9). Een pub met meer dan 200 soorten bier, zo ook een aantal Nederlandse merken. Maar ik ben uiteraard voor een Canadees bier gegaan, sterker nog: eentje uit Ottawa zelf, de Kichesippi.

Vandaag (woensdag) was de eerste collegedag voor Carleton University, dus het was over met de pret! O nee toch niet, ik heb iedere woensdag vrij. Toch vroeg op: want het brandalarm ging vanochtend in ons gebouw. Loos alarm. Dit schijnt regelmatig te gebeuren op de campus, ook in de residence gebouwen. Later in de ochtend hebben we de gym uitgeprobeerd en geïnformeerd naar de mogelijkheden om hier in een team te gaan sporten. Op dit moment denk ik eraan om te gaan zaalvoetballen en daarnaast de gym geregeld te blijven bezoeken.

De dag zou afgesloten worden met een outdoor movie in het Alumni Park op de campus, maar dat plan viel in het water (het ging regenen). De film werd verplaatst naar een grote collegezaal in het engineering gebouw. We hebben X-Men: Apocalypse gekeken met grote groep eerstejaars Canadese studenten en veel internationale studenten. Na de film was het harder gaan regenen, maar toch zijn we droog bij ons gebouw teruggekomen. Hoe dan? Tunnels! Ieder gebouw op de campus is ondergronds verbonden. Best bijzonder vind ik, je kan letterlijk overal op de campus komen zonder in de buitenlucht te komen. Handig voor op regenachtige en/of koude dagen (dus de volledige winter).

Nu ben ik aangekomen bij dit moment, ik lig op mijn bed dit verhaal te schrijven. Behoorlijke lange tekst geworden, zie ik. Goed dat je tot hier bent gekomen met lezen! Ik vind het erg leuk om te merken dat jullie mijn blog hebben gevonden en gelezen, dank ook voor de leuke reacties en berichtjes! Ik ga zometeen slapen, want heb morgen een drukke dag. O nee, ben morgen ook vrij! Mijn eerste college is vrijdagochtend pas. Mijn andere colleges zijn op maandagochtend en op dinsdag de hele dag (8.30-14.30 en 18.00-21.00). Hoe dit gaat zijn, zul je vast lezen in mijn volgende verhaal. Dat zal wel weer zo'n lange lap tekst worden als deze, sorry alvast.

Tot snel!
Jasper

  • 08 September 2016 - 17:47

    Eddy:

    Hey Jasper. Beetje late reactie van mij. Vakantie he

  • 09 September 2016 - 08:02

    Ina Holtrop:

    Hallo Jasper
    Leuk je verhaal te lezen.
    Heel veel plezier daar en geniet van het mooie Canada.
    Succes met je studie

    Lieve groet Ina

  • 09 September 2016 - 10:42

    Christian:

    Mooi verhaal. ben benieuwd naar al het andere :)

  • 10 September 2016 - 12:29

    Doeke:

    Leuk dat je een blog bij houdt. Blijf je volgen. Veel plezier daar en succes met de kou!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jasper

Van september t/m december 2016 studeer ik één semester aan de Carleton University in Ottawa, Canada als onderdeel van mijn bachelor Economics and Business Economics aan de Rijksuniversiteit in Groningen.

Actief sinds 01 Aug. 2016
Verslag gelezen: 1041
Totaal aantal bezoekers 15290

Voorgaande reizen:

03 September 2016 - 24 December 2016

Carleton University

Landen bezocht: