Update vanuit toch nog geen winters Ottawa - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Jasper Kreuger - WaarBenJij.nu Update vanuit toch nog geen winters Ottawa - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Jasper Kreuger - WaarBenJij.nu

Update vanuit toch nog geen winters Ottawa

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

16 November 2016 | Canada, Ottawa

Hoi Nederland!

Ik eindigde mijn vorige blog met de mededeling dat het eind oktober al een hele avond heeft gesneeuwd. Na bovendien een erg koude week leek dit het begin van de winter, maar die laat nog even op zich wachten. De afgelopen weken is de temperatuur weer iets gestegen en met de zon erbij zorgde dit voor heerlijke herfstdagen (1)! Volgens mij was de gemiddelde temperatuur in Nederland de afgelopen weken lager dan hier, maar het lijkt erop dat dit vanaf volgende week andersom zal gaan zijn. Over de temperatuur en de sneeuwval ongetwijfeld volgende blog meer!

Het weekend na Elines bezoek had ik het behoorlijk druk met een aantal opdrachten en aanstaande midterms. Gelukkig op maandag 31 oktober wel tijd gehad voor een klein feestje voor Halloween. De dag erna bleek Justin Trudeau, de premier van Canada, een bezoek te brengen aan de campus. Ik hoorde hier helaas pas te laat van, maar heb een fotootje gestolen van een van de andere exchange studenten (2).

Ieder jaar legt men ergens in de herfst een kanaal dat langs de campus loopt grotendeels droog, zodat het lager staande water makkelijker kan bevriezen en er vervolgens op geschaatst kan worden in de winter. Ik ben vorige week weer eens naar de sluis vlakbij de universiteit gelopen om te kijken hoe het kanaal er nu uit ziet. Op foto (3) zie je het kanaal voor de sluis en op foto (4) het deel na de sluis, kijkend naar het centrum van Ottawa. Op dit laatste deel wordt ’s winters altijd geschaatst. Het zal afhangen van de temperaturen of het kanaal al als ijsbaan fungeert voordat ik weer in het vliegtuig naar Nederland zit… Ter vergelijking heb ik nog een foto toegevoegd van het kanaal voor de sluis gemaakt in de eerste week dat ik hier was (5).

Behalve studeren en naar college’s gaan, doe ik ook veel met andere internationale studenten. In het weekend gaan we meestal met z’n allen wat drinken en verder houden we regelmatig doordeweeks FIFA avonden in de TV lounge. Daarnaast is de voetbalcompetitie ook nog bezig, vanavond spelen we onze vijfde en een-na-laatste wedstrijd, we zijn helaas nog altijd puntloos. Naast de wedstrijden gaan we ook vaak met ons team oefenpotjes spelen met iedereen die mee wil doen, en uiteraard een keer extra wanneer we geen wedstrijd hebben.

Een andere studiebreak was er vorige week donderdag met een bezoek aan het War Museum in Ottawa. Exposities over alle oorlogen en conflicten die hebben gespeeld in Canada en een zaal met allerlei legervoertuigen en wapentuig (6, 7). Dit bezoek was georganiseerd door de ISSO op de dag voor Remembrance Day op 11 november. Op deze vrijdagochtend waren er meerdere ceremonies in Ottawa, ik ben naar de grootste ceremonie in het centrum geweest bij het National War Memorial waar onder andere de premier bij aanwezig was (8). Het was vergelijkbaar met de Dodenherdenking in Nederland, met twee minuten stilte, kransleggingen, muziek (waaronder uiteraard het volkslied) en verschillende praatjes en plechtigheden. Indrukwekkend om bij aanwezig te zijn geweest.

De dag erna heb ik een middag vrijwilligerswerk gedaan bij een klein senioren tehuis in Ottawa: Abbeyfield House (9). Er werd een zogenaamde Campus to Community dag georganiseerd door de uni waar ik me eenvoudig voor kon aanmelden. Met vijf anderen hebben we allerlei klusjes rondom het huis gedaan, zoals het winterklaar maken van de tuin, veranda en schuur. Was leuk om te doen!

Wanneer ik dit schrijf begin ik aan een relatief rustige periode wat betreft de studie. Vorige week had ik mijn vierde midterm en gisteren de vijfde en laatste. Er volgen nog wat opdrachten en een presentatie de komende tijd, maar de periode tot de finals is erg overzichtelijk. Reden te meer voor nog een uitstapje! Morgenochtend (donderdag) ga ik met drie anderen naar Montréal om de stad te verkennen. Twee nachten in een goedkoop hostel en dan zaterdagavond met de bus weer terug, het is ongeveer 2,5 uur rijden, dus dat valt wel mee. En we zijn op tijd terug voor het dodgeball toernooi op zondagmiddag! Ik zal er in mijn volgende blog over schrijven.

Tot dan!
Jasper

  • 16 November 2016 - 21:13

    Jacinta:

    Zo te zien nadert de tijd waarin je souveniertjes gaat kopen voor vrienden én familie.
    Ik wil graag een borstbeeld van Leonard Cohen. Thanks!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jasper

Van september t/m december 2016 studeer ik één semester aan de Carleton University in Ottawa, Canada als onderdeel van mijn bachelor Economics and Business Economics aan de Rijksuniversiteit in Groningen.

Actief sinds 01 Aug. 2016
Verslag gelezen: 536
Totaal aantal bezoekers 15279

Voorgaande reizen:

03 September 2016 - 24 December 2016

Carleton University

Landen bezocht: